Reis met Joris door Ghana - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van EileenEnLindsay - WaarBenJij.nu Reis met Joris door Ghana - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van EileenEnLindsay - WaarBenJij.nu

Reis met Joris door Ghana

Blijf op de hoogte en volg

04 Januari 2013 | Ghana, Sunyani

Hallo lieve allemaal!

Woensdag 19 December was een dag waar ik erg naar uitkeek. Joris kwam mij namelijk op zoeken in Ghana en daarna gingen we een mooie reis maken.
S'morgens om 06.30 uur vertrok de bus richting Accra alles verliep voorspoedig. Ik kwam rond 16.00 uur aan in Accra, toen ik de bus uitliep stormden er meteen tien taxichauffeurs op mij af die mij allemaal een lift wilden geven;). Ik had in de bus al een taxichauffeur gebeld, hij vervoert vrijwilligers van Hanukkah binnen Accra, Mariëtte en Moses kennen hem goed, dat gaf mij een veilig gevoel. Ik was vrij vroeg in Accra, Joris zou pas rond 20.00 uur landen op het vliegveld van Accra. In die tussen ben ik naar de Accra Mall gegaan (Accra Mall is een winkelcentrum), toen ik daar binnen kwam had ik echt het idee dat ik in Europa was. Er waren namelijk allerlei Europese winkels zoals: een chocolaterie met luxe chocola, Burgerking, smoothiebar en een ijswinkels. Na een paar uur daar doorgebracht te hebben kwam Toontje mij rond 19:30 uur ophalen om samen naar het vliegveld van Accra te gaan! Toontje is de eigenaresse van een hotel in Accra waar Joris en ik twee nachten verbleven.

Rond 21.00 kwam Joris binnen op het vliegveld in Accra en ik was erg blij om hem weer te zien:)!
De dag erna gingen we Accra in dat was erg leuk. Er kwamen veel straatverkopers naar ons toe om ons allerlei spullen aan te smeren, we hebben een armbandje gekocht voor 5 cedi.
Joris gaf hem 10 cedi, die man zei dat hij alleen bij zijn kraampje kon wisselen, daar aangekomen zei hij dat er geen wisselgeld was en dat we nog een armbandje voor 5 cedi moesten kopen. We kregen dan wel een armbandje extra omdat het bijna Kerst was. Wij trapten er niet in en wilden ons wisselgeld terug, na veel gezeur kregen we dat ook.

Na de eerste kennismaking voor Joris met Ghana in Accra reisden we 21 december naar Hohoe met de trotro. Hohoe is een dorpje in het Noord oosten, daar vlakbij liggen de Wlii watervallen. Het is een super mooi gebied, we zijn de volgende dag naar de Wlii watervallen gegaan. Er was een "Upper fall" en een "Lower fall" voor de "Upper fall" moesten we een grote klim doen van 90 minuten en dat was best pittig, maar de moeite waard. We hebben veel mooie foto's gemaakt bij de watervallen. Na 90 minuten geklommen te hebben moesten we ook weer terug en dat vond ik nog wel een engst omdat het soms zulke smalle paadjes zijn. We moesten goed uitkijken waar we onze voeten neerzetten, want anders gleden we zo de afgrond in. Gelukkig ging er een gids mee die ons tips kon geven:). De dag erna had ik flinke spierpijn in mijn bovenbenen en dat nog wel voor een getraind iemand;). De spierpijn heeft 3 dagen geduurd en Joris had nergens last van!

Na ons avontuur in Hohoe vervolgden we onze reis naar Cape Coast, daar hebben wij onze Kerst doorgebracht op een mooi "Bounty" strand onder palmbomen. Het was een bijzondere ervaring om daar Kerst te vieren, toch heb ik niet echt een Kerstgevoel gehad, want het was er warm (35 graden). De eerste Kerstdag gingen we naar Elmina dat is een slavenfort dat geweest is van de Portugese en de Nederlanders in de 16 en 17e eeuw. Dat was erg indrukwekkend ik schaamde mij als Hollander wel een beetje toen ik daar doorheen liep, maar helaas kan ik daar niks meer aan doen. Toen wij het slavenfort uitkwamen stond er een man met schelpen die kwam naar ons toe en die gaf ons een schelp met onze namen erop. Wij hoefden hier niks voor te betalen zei hij, ik dacht dat klopt niet helemaal. Er zit vast een "addertje onder het gras" en dat was ook zo, want hij kwam met een verhaal dat hij een school wilden helpen en dan moesten we minstens 10 cedi geven. We moesten een blaadje invullen met onze naam en handtekening en het bedrag dat we wilden sponsoren. Op het blaadje stonden bedragen van 60 a 70 cedi. Waarschijnlijk had hij die er zelf op gezet, want het handschrift was bij iedere naam en bedrag hetzelfde. Uiteindelijk hebben we hem 3 cedi geven, maar daar was hij het niet mee eens. Het was niet genoeg, maar uiteindelijk nam hij het aan. Wij denken dat het niet voor een school bedoeld is, maar dat hij het zelf houdt. Dat viel mij wel op dat ze in het zuiden wat meer op je geld uit zijn. Ondanks dat hebben we het heel leuk gehad in Cape Coast. We hebben in een hotel geslapen (Hans Cottage Botel), dat was een bijzonder hotel, want er was een restaurant op water en daaronder leefden krokodillen. We zijn ook nog naar het Kakum National park geweest, daar hebben we over touwbruggen gelopen die 40 meter boven de grond hangen. Ik vond het best wel spannend om erover heen te lopen, maar de natuur was echt heel mooi.

Zaterdag 29 December zijn we naar Sunyani gegaan met de bus, we kwamen rond 18.00 uur aan in Sunyani. De volgende dag gingen we naar Hanukkah, de kinderen waren erg blij om mij te zien en ik hun. We kregen een warm welkom en bij Joris sprongen er meteen kinderen om zijn nek. Het voelde weer vertrouwd om in Hanukkah te zijn en de kinderen heb ik best wel gemist. Ik heb ook meteen weer even gesnoezeld met Daniël, Afia Pomma, Lucas en Annabel, dat was ook erg fijn.

De volgende dag was het alweer Oud en Nieuw dat was een bijzondere avond. Joris en ik vierden Oud en Nieuw op Hanukkah. We gingen biddend en dansend het nieuwe jaar, er was helaas geen vuurwerk, maar we hadden wel heerlijke oliebollen en champagne! 1 Januari moesten Joris en ik even bijkomen van de avond daarvoor. Het was namelijk laat geworden 03.00 uur. Onze laatste avond (1 Januari) hebben we samen doorgebracht in het Eusbett. Dat is een hotel/restaurant, het was erg leuk. We hebben het niet laat gemaakt, want de volgende ochtend moesten we vroeg op (04.30 uur). De bus vertrok namelijk al om 06.30 uur naar Accra vanaf daar pakte Joris het vliegtuig weer naar huis. Ik vond het best lastig om afscheid te nemen, maar gelukkig zie ik hem over een kleine twee weken! Onze reis is echt om gevlogen, ik heb er zo van genoten. Ik zit ook niet meer zo lang op Hanukkah, namelijk nog 5 dagen. De laatste dagen van Ghana breng ik door met Lindsay in Cape Coast op het strand.

Ik zal het snoezelen, het wandelen met Daniël en het geroep van Kwame als ik s'ochtends op het terrein van Hanukkah loop, Moses en Mariëtte en de andere kinderen gaan missen, maar ik vind het ook prettig om weer naar Nederland te gaan. Het eerste wat ik ga doen als ik thuis kom is een broodje kaas eten;).

Dit was mijn laatste blog, ik hoop dat jullie ervan hebben genoten! En ik zie jullie hopelijk weer in Nederland!

Dikke kus van Eileen

  • 04 Januari 2013 - 23:53

    Marja Paulus:

    Hoi Eileen en Lindsay,niet te geloven maar het zit er dus bijna op! Het lijkt al zo een lange tijd geleden dat wij met elkaar in Hanukkah zaten.... Als jullie terug zijn gaan we snel afspreken en gaan we ons eigen kleine Hanukkah feest houden....met heks, rosé en chocolade hahaha.... Liefs en een dikke kus xXx.

  • 05 Januari 2013 - 09:18

    Nick En Jorien:

    Eileentje!! Leuk verhaal weer :) en de foto's van Joris zien er prachtig uit! Tot snel. Kussieees

  • 05 Januari 2013 - 10:45

    Andere Marja:

    Hoi Eileen,
    Wat een mooie reis hebben jullie beleefd. Ja als het leuk is dan gaat de tijd snel. Ja en dan is de tijd bijna voorbij en dan moet je afscheid nemen van alle lieve mensen die in Hanukkah wonen. Have Fun de laatste dagen en geniet van het plekje Kosa Beach. Hopelijk zien we elkaar in Nederland. dikkke kus Marja Boeters

  • 05 Januari 2013 - 20:24

    Marga Roemer :

    leuk je versag te lezen ben blij voor je .dat je het fijn had met joris eilee we zien elkaar gauw weer in ned .goede ries terug en noch veel plezier op kosa xxxxxx

  • 05 Januari 2013 - 20:27

    Marga Roemer :

    elieen fijn om je verslag te lezen .en vooral dat je een fijne tijd met joris heb gehad .veel gezien en gedaan .eillen een goede ries terug ,en noch een fijne tijd op kosa xxxxxx

  • 06 Januari 2013 - 20:39

    Annemieke:

    Hallo Eileen

    leuk om weer wat van je te horen. Ik wens je nog een paar gezellige dagen in Hannukah en dan nog een paar daagjes vakantie met Lindsay. Doe haar de groetjes en geniet er nog maar lekker van...... voor je het weet zit je ook weer aan deze kant (hoewel ik denk dat je daar ondertussen erg naar uitkijkt). De volgende keer spreken we elkaar in Limmen!

    groetjes Ruud en Annemieke

  • 07 Januari 2013 - 17:26

    Eileen:

    Marga, Marja Paulus, Marja Boeters, Annemieke en Ruud, Nick en Jorien

    Wat Leuk dat jullie geïnteresseerd zijn in mijn verslag. Ik hoop jullie ook snel weer te spreken in Nederland.
    Ik kijk er stiekem toch wel een beetje naar uit, al ga ik Ghana erg missen en de kinderen van Hanukkah.

    Tot ziens en veel liefs van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wij zijn Eileen (22) en Lindsay (25) en gaan 4 maanden vrijwilligerswerk doen in Ghana bij Childerens home "Hanukkah van Stichting Mariëtte's Child Care.

Actief sinds 14 Juni 2012
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 12934

Voorgaande reizen:

12 September 2012 - 15 Januari 2013

Vrijwilligerswerk Ghana

29 Oktober 2012 - 29 Oktober 2012

Blog 4: Reis naar Bolga Tanga

Landen bezocht: