Blog 4: Reis naar Bolga Tanga - Reisverslagen van - WaarBenJij.nu Blog 4: Reis naar Bolga Tanga - Reisverslagen van - WaarBenJij.nu
Blog 4: Reis naar Bolga Tanga

Hallo lieve mensen

Ik heb deze weken best wel veel meegemaakt. Dus het wordt weer eens tijd voor een update van mijn blog. Van 13 tot en met 18 oktober ging ik met Lindsay en Anne naar het Mole park en daarna zouden we naar Bolga Tanga en Paaga gaan. Deze twee plaatsen liggen helemaal in het noorden tegen Burkina Faso aan.
Zaterdagochtend hadden we afgesproken dat Solomon de driver van Hanukkah ons zou brengen naar het busstation in Sunyani zodat we vanaf daar de bus konden pakken naar Tamale en vanaf Tamale naar het Mole park.
De bus ging zou om 5.00 uur s’ochtends gaan, maar deze ging uiteindelijk om 5.30 uur.
Met Solomon hadden we om 4.15 uur afgesproken, hij was er niet om deze tijd dus wij waren al in de stress. Anne had Solomon gebeld hij nam gelukkig op, hij had zich verslapen en zou er zo snel mogelijk zijn. Uiteindelijk kwam hij rond 4.30 uur aan en bracht hij ons meteen weg naar het busstation.
We waren gelukkig op tijd voor de bus en bij het busstation kwamen wij Mirjam tegen dat is onze kokkin in Hanukkah, dat was wel gezellig. Zij ging haar zoon opzoeken in Tamale.

Na een busrit van ongeveer 6 uur kwamen we aan in Tamale. Daar zouden we een bus kunnen pakken naar het Mole Park. Helaas zat deze bus helemaal vol en zat er niets anders op om een taxi te nemen. Het was een helse rit van Tamale naar het Mole Park over al die hobbels en kuilen in de weg. De weg was ook heel erg stoffig. Alle ramen van de taxi stonden open zodat het stof van de wegen weg kon stuiven. Dit hielp niet echt, want aan het einde van de rit waren vooral Anne en ik net zo zwart als de mensen die in Ghana woonden. Eindelijk voelde ik mij geen “All Bruni” meer. Wij voelden ons heel vies en hadden echt behoefte aan een heerlijke douche, helaas was er geen water in onze kamer en moesten wij ons wassen met emmers koud water. Dat was wel even een tegenvaller, maar er was water!

Zondag 14 oktober gingen we vroeg uit de veren (5.30 uur) om een wandelsafari te doen van twee uur. Het was een leuk avontuur en de natuur was erg mooi daar. Wij hebben alleen niet zoveel dieren gezien er leven helaas in Ghana niet zoveel dierenpopulaties. We hadden apen, zwijnen en antilopen gezien. Er zijn ook olifanten, maar het is regenseizoen dus dan komen ze niet zo vaak naar het mole park toe om water te drinken, want er is dan overal water. In het droogseizoen is de kans groter dat er een olifant te zien is omdat er dan alleen water is in het Mole Park en niet in andere plaatsen.

Maandag 15 oktober gingen we met een jeep om 7.00 uur op safari. Deze jeep legt een groter stuk af. Dus wij hoopten dat we dan olifanten zouden zien, maar helaas was dat niet het geval. S’middags gingen we bij het zwembad zitten en kwam er een aap naar het terras en die pakte zo een ananas van een paar meiden die op een tafel lag. Hij ging die ananas ergens anders opeten en toen hij klaar was kwam hij terug en pakte hij een tas met een fotocamera en een dagboek erin. Het meisje van wie de tas was pakte hem af, die aap werd een beetje agressief. Gelukkig kwamen er een paar rangers die stenen naar de aap gooiden zodat hij weg zou gaan. Deze apen staan erom bekend dat zij eten af pakken. Dus als jullie naar het Mole park in Ghana willen komen dan zijn jullie alvast gewaarschuwd;).



Dinsdag 16 oktober vertrokken we met de bus weer naar Tamale. De bus vertrok om 5.00 uur s’ochtends, we zijn het inmiddels al gewend om vroeg op te staan. We kwamen rond 8.00 uur aan in Tamale. In Tamale pakten we de bus naar het Bolga Tanga dat was ongeveer nog 5 uur reizen. De bus naar Bolga Tanga vertrok om 9.00 uur en we zijn om 14.00 uur aangekomen in Bolga Tanga. We kwamen aan op het busstation van Bolga Tanga en iedereen wilden ons meteen een taxi aanbieden. We werden echt bedolven onder de taxichauffeurs. Dus met een taxi vinden van het busstation naar ons hotel hadden we geen problemen. S’middags zijn we meteen Bolga Tanga ingegaan om souvenirs te kopen. In Bolga Tanga zijn er namelijk houtsnijwerken echt super mooi. Ik heb er meteen iets van 4 gekocht als souvenirs. Dus als ik thuis ben kunnen jullie ze zien! Wat mij opvalt in Bolga Tanga is dat de mensen een stuk langer zijn dan in Sunyani en ik vind ze wat vriendelijker.

Woensdag 17 oktober dit was alweer onze laatste dag in Bolga Tanga. Deze dag hebben we een taxi gepakt naar Paga. In Paga kunnen toeristen met een krokodil op de foto. Ik vond het best wel eng en zat te twijfelen of ik echt op de foto wilde. Ik was namelijk bang dat de krokodil mij zou grijpen.
Dat was ook weer zoiets typisch ghanees blanke mensen moesten 7 cedi entree betalen en ghanezen mensen moesten 3 cedi entree betalen. Dat is gewoon meer als dat helft wat blanke extra moeten betalen. Ik vind dit niet zo erg, want omgerekend is het iets van 3 euro, maar toch is dit weer anders als in Nederland. In Nederland moet iedereen hetzelfde betalen dit is niet afhankelijk van huidskleur. Dat komt vaak in Ghana voor dat ze “Special prices” hebben voor “All Bruni’s” (blanke mensen). Afgezien van dit was het erg leuk, maar ook eng om met de krokodil op de foto te gaan. Er zijn foto’s gemaakt dus er is bewijs!

Donderdag 18 oktober was onze terugreis naar Sunyani. We moesten om 5.00 uur op het busstation van Bolga Tanga zijn, maar de bus vertrok pas om 8.00 uur omdat de chauffeur wilden wachten totdat de hele bus vol zou zijn. Soms is dat wel vervelend dat er niet altijd vaste tijden zijn wanneer een bus vertrekt. Het was een lange busreis, maar we hebben het overleefd en zijn veilig aangekomen in “Hanukkah” waar we een warm onthaal kregen van de lieve kindjes!

Zaterdag 27 oktober ging ik samen met Sophie (andere vrijwilligster van Hanukkah), Roanne (zij doet haar stage in Ghana voor fysiotherapie) en Ellis (loopt ook stage in Ghana voor oefentherapie cesar) naar het “Hand in Hand project” in Nkoranza dat is ongeveer 2.30 uur rijden vanaf Sunyani. Het “Hand in Hand project” is een project dat opgezet is door een Nederlands stel. Hierbij worden kinderen met een mentale en lichamelijke handicap opgevangen en verzorgd door Ghanezen gezinnen. Deze kinderen maken allerlei dingen zoals armbanden, kettingen, tassen enz. Die souvenirs worden verkocht en de opbrengst gaat naar het project. Ik vind dit echt een super leuk project, het heeft indruk op mij gemaakt. Ik zou hier nog wel een keer naar toe willen gaan.
Na al deze indrukken van het “Hand in Hand project” gingen we naar “Monkey Sanctuary” dat was ongeveer een half uur met de bus. “Monkey Sanctuary” is een dorp waar mensen met apen leven. De apen zijn heilig voor hun, zij geloven dat als er een aap wordt gedood dat diegene die de aap gedood heeft nog maar een maand heeft te leven. Sommige mensen in het dorp zijn lid van een apenfamilie zij worden dan bij de apen begraven.


We hebben van tevoren bananen gekocht en deze aan de apen gegeven. Ik vond het best wel eng om de apen eten te geven. Zij zijn helemaal niet schuw, ze komen meteen naar mensen toe en eten uit de hand. Dit was ook echt een bijzondere ervaring. Het is lastig om alles goed uit te leggen wat ik heb ervaren. Jullie zouden zelf naar Ghana moeten gaan om te kunnen begrijpen wat hoe ik dit heb ervaren.
Ik heb nu even niks meer om te schrijven op mijn blog behalve dat ik het er nog erg naar mijn zin heb in Ghana en met de kindjes van Hanukkah! Als ik meer ervaringen heb dan deel ik dit graag met jullie!

Dikke kus vanuit Ghana,

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2012

Blog 4: Reis naar Bolga Tanga

Wij zijn Eileen (22) en Lindsay (25) en gaan 4 maanden vrijwilligerswerk doen in Ghana bij Childerens home "Hanukkah van Stichting Mariëtte's Child Care.

Actief sinds 14 Juni 2012
Verslag gelezen:
Totaal aantal bezoekers 12929

Voorgaande reizen:

12 September 2012 - 15 Januari 2013

Vrijwilligerswerk Ghana

29 Oktober 2012 - 29 Oktober 2012

Blog 4: Reis naar Bolga Tanga

Landen bezocht: