Alweer 10 weken in Hanukkah - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van EileenEnLindsay - WaarBenJij.nu Alweer 10 weken in Hanukkah - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van EileenEnLindsay - WaarBenJij.nu

Alweer 10 weken in Hanukkah

Blijf op de hoogte en volg

23 November 2012 | Ghana, Sunyani



Op woensdag 7 november is er een nieuw kindje binnengebracht in Hanukkah.
Hij had nog geen naam dus die mochten wij bedenken en wij hebben hem Mats genoemd.
Dat betekend “geschenk van God”. Mats is ongeveer 4 weken te vroeg geboren en het is een heel klein mannetje en hij moet ieder uur gevoed worden. Ik heb hem ook een paar keer gevoed en in het begin vond ik dat best wel spannend, maar nu niet meer. Ik vind het zelfs leuk om hem te voeden en een schone luier te geven. Als ik hem zie dan zou ik hem echt mee willen nemen naar Nederland, maar helaas gaat dat niet. 22 november hebben ik en Marga Mats nog gewogen en hij weegt nu 2 kilo dus in Nederland zou een kindje dan nog in de couveuse liggen. In Ghana is dat niet zo daar willen ze zo snel mogelijk een kindje uit het ziekenhuis ontslaan zodat er plek komt voor een ander kindje. Ik heb ook gezien hoe Mats wordt gewassen en dat gaat er een beetje hardhandig aan toe. De mamma’s tillen hem bij zijn armpje op en leggen dan zijn handjes en voetjes op zijn rug en wassen hem dan. Zij doen dit omdat zij denken dat het kind hier sterk van wordt, zo gaat dat in hun cultuur. Ik kijk inmiddels niet veel van dingen meer op in Ghana, maar dit vond ik wel heftig.

Woensdag 21 november ben ik samen met Sophie (één van de vrijwilligers), Barbara, Solomon en Asibi (dat zijn mamma’s en Solomon is dan een man zij werken voor Hanukkah) naar Techiman geweest op een grote markt. Zij gaan daar één keer in de maand heen om allerlei voedsel in te slaan voor Hanukkah.
Na ongeveer twee uur rijden kwamen we aan op de markt van Techiman en het was er erg druk. Allerlei mensen die met kruiwagens langs je heen lopen op die smalle paadjes. Het stonk er vreselijk op die markt naar vis, Mirjam onze kokkin van Hanukkah zei dat Ghanezen mensen het zelfs vinden stinken dus dat zegt al genoeg. De markt ziet er wel erg kleurrijk uit met al die kruiden, ik heb er foto’s van gemaakt dus die kunnen jullie terug vinden op mijn blog. Het is lastig om te omschrijven hoe ik de markt heb ervaren, ik hoop dat de foto’s meer duidelijkheid zullen geven.

Ik zou ook nog een nieuwe rolstoel voor Lucas sponsoren, maar dat gaat niet door.
Omdat Lucas al eigen sponsoren heeft en die willen graag een nieuwe rolstoel voor hem sponsoren. Ik ga nu even kijken waar ik mijn sponsorgeld dan aan ga besteden.
Ik ga waarschijnlijk een hulpmiddel sponsoren voor Afia Pomma zoals een looprek of een tricepsrollator voor kinderen. Dat zou voor Afia een goede uitkomst zijn, want zij kan haar romp niet recht houden. Door middel van een (triceps) rollator kan zij haar romp beter stabiliseren. Roanne wil mij ook meehelpen, Roanne loopt stage in het ziekenhuis in Sunyani als fysiotherapeut. Ik ga binnenkort met haar mee om te kijken en daar heb ik erg veel zin in. Roanne gaat ook nog vragen op haar stage wat de mogelijkheden qua hulpmiddelen zijn. Ik hou jullie hier zeker van op de hoogte.

De tijd gaat zo snel nog even en dan ben ik in Nederland, maar nu nog maar even niet. Joris komt 19 december en dan gaan we 2 weken reizen. Ik kijk daar nu al naar uit en wat is nou een maand wachten als je het naar je zin hebt. De temperatuur is hier vrij hoog 35 graden, het is soms wel even te warm. Het zal voor mij in Januari wel weer even wennen zijn die koude temperaturen in Nederland;).

  • 27 November 2012 - 13:46

    Tante Nel.:

    Lieve Eileen
    Ik heb weer genoten van je verhaal en foto's.
    Geniet van je laatste weken want ze vliegen voorbij en natuurlijk van de weken dat Joris bij je is.
    Groet en liefs van Nel.

  • 29 November 2012 - 22:05

    Annemieke En Ruud:

    Hallo Eileen
    wij zijn vanochtend teruggekomen uit Accra en lezen nu net je verslag, dit is toch wel heel leuk omdat wij er echt een beeld bij hebben. Ook leuk om de foto's te zien. Eileen geniet er nog maar van! Wij zullen vaak aan je denken en vonden het een geweldige ervaring om deelgenoot te zijn van jullie leven daar.
    Groetjes van Ruud en Annemieke
    ps fijne sinterklaas

  • 30 November 2012 - 14:19

    Riet Stedelaar:

    Hallo Eileen

    Wat heb je een mooi verhaal geschreven, als ik dat lees begrijp ik dat je zo'n kindje wel mee wil nemen.
    Geniet nog maar de tijd dat je er nog bent, en dan heerlijk 2 weken met Joris weg.

    Groetjes van Tante Riet.

  • 01 December 2012 - 14:24

    MArja:

    Leuk verslag Eileen Het stinkt zeker.arga en ik liepen me een doek oor one neu. Het is zeker koud in Nederland. Ik ben weer volop aan het werk. Ik loop ook net als jij met een enorme infectie aan mijn enkel, waardoor ik geen schoen aan kan. Ik loop met teenslippers buiten. Veel plezier daar en de groetjes aan iedereen. xx Marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wij zijn Eileen (22) en Lindsay (25) en gaan 4 maanden vrijwilligerswerk doen in Ghana bij Childerens home "Hanukkah van Stichting Mariëtte's Child Care.

Actief sinds 14 Juni 2012
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 12939

Voorgaande reizen:

12 September 2012 - 15 Januari 2013

Vrijwilligerswerk Ghana

29 Oktober 2012 - 29 Oktober 2012

Blog 4: Reis naar Bolga Tanga

Landen bezocht: