Sinterklaas,Feliz Navidad, André Hazes bye bye yoo - Reisverslag uit Limmen, Nederland van EileenEnLindsay - WaarBenJij.nu Sinterklaas,Feliz Navidad, André Hazes bye bye yoo - Reisverslag uit Limmen, Nederland van EileenEnLindsay - WaarBenJij.nu

Sinterklaas,Feliz Navidad, André Hazes bye bye yoo

Door: Lindsay

04 Februari 2013 | Nederland, Limmen

De titel van mijn laatste blog verteld in een notendop hoe mijn laatste maand in Ghana en Hanukkah is verlopen ! Mijn laatste maand in Ghana was voor ik het wist voorbij. Echt ongelofelijk hoe snel dat is gegaan.

Ook in Ghana hebben wij gewoon Sinterklaas gevierd met de vrijwilligers. We hebben dit gevierd bij Mariette en Moses thuis. In de avond gingen we daar met zijn alle heen. Nadat we eerst een stuk de rode zandweg af moesten lopen, in het donker, voordat er een taxi kwam begonnen we tijdens deze tocht ook maar wat Sinterklaas liedjes te zingen om alvast in de stemming te komen. Daar aangekomen stond de tafel al vol Sinterklaas lekkernijen die Mariette uit Nederland had meegenomen.
iIedereen had 3 cadeaus gekocht van 5 cedi per stuk, want we gingen een dobbel spel op tijd spelen waardoor je van te voren niet wist wat voor cadeau's je kreeg. Dit begon natuurlijk erg leuk te worden toen de tijd bijna op was omdat iedereen wel een lievelingscadeau had en er zatten ook mannelijk cadeau's tussen voor de mannelijke deelnemers onder ons, maar ja wat moet je als vrouw zijnde met een mannen cadeau en visa versa dus ga maar na hoe dat gegaan is, hahaha.
We hadden ook verschillende opdrachten bedacht zodat iedereen van stoel moest wisselen zoals bijvoorbeeld: ga op de volgorde zitten van wie zijn moeder het oudst is. Iedereen moest dan telkens van plek wisselen tijdens deze verschillende opdrachten en kwam dan weer bij verschillende cadeaus terecht.
Uiteindelijk had ik een soort toilet tas, kerstballen en slingers en nieuwe slippers gekregen. De slippers waren van harte welkom aangezien ik zelf al een paar weken 2 verschillende slippers liep wat iedereen erg grappig van.
Het was een geslaagde avond met Sinterklaas lekkernijen, cadeaus en wijntjes :). En natuurlijk de gezelligheid van alle aanwezigen.

De periode na Sinterklaas hadden de kinderen 3 weken Kerst vakantie waardoor wij als vrijwilligers ook meer activiteiten met de grotere kinderen konden doen gedurende de dag. De eerste week van hun vakantie gingen we met alle kinderen, jong en en oud, kerstballen maken zodat ze deze uiteindelijk zelf in de kerstboom konden hangen die we later hadden opgetuigd.
Het optuigen van de kerstboom was op zich al een verhaal waard. Bij het na buiten halen van de kunst kerstboom uit de opslag kwamen er namelijk honderden kakkerlakken uit deze takken te voorschijn, moet je nagaan hoe wij daarop reageerde lachend maar toch ook wel met kiespijn. Gadverdamme hoe ranzig hahaha. En de kids vonden het geweldig om deze met ja hun blote voeten dood te stampen. Wij keken daar met afschuw naar ;).
Nadat alle takken waren uitgeschud kon de boom worden opgetuigd. De kinderen waren allemaal zenuwachtig om de boom op te tuigen want zij mochten allemaal hun eigen gemaakte kerstbal in de boom hangen. Het eindresultaat was echt heel kleurrijk echt een kinderkerstboom, nog nooit zo'n vrolijke kerstboom gezien.
Op 23 december hebben wij kerst met de kinderen gevierd dit was echt 1 groot feest. Er waren muziek boxen waar ik mijn iPad aan had verbonden aangezien ik een cd met kerstliedjes had gedownload via iTunes. Feliz Navidad was onder de vrijwilligers de favoriete song en hebben we helemaal dood gedraaid. De kinderen vonden de muziek geweldig, en we gingen allemaal dansen in de Summerhut wat een feest!
Er waren een waterslide en een springkussen en ze kregen er nog een trampoline bij voor de kinderen noo wat geweldig was dat, je zag de kinderen gewoon genieten. De waterslide was echt geweldig ik en nog wat andere vrijwilligers gingen samen met de kids lekker glijden over deze baan, echt geweldig en de kinderen vonden het super leuk dat wij ook mee deden. De kinderen werden onder gesmeerd met zeep zodat ze nog sneller van de waterslide konden glijden.
Nadat de waterslide was opgeruimd werd de springkussen opgeblazen, deze hadden Eileen en ik gesponsord met geld dat we hadden gehad. Ook dit was 1 groot feest de kinderen stonden allemaal in de rij om, om en om op de springkussen te kunnen. Je zag ze gewoon genieten , geweldig om te zien. En ook de trampoline werd niet door de kinderen vergeten het liefst wilde ze er met zijn alle tegelijk op wat helaas niet kon.
Uiteindelijk werden de kinderen ook nog geschminkt en de vrijwilligers bleven niet achter, echt heel leuk. Aan het eind vd middag gingen we met alle kinderen gezamenlijk eten, er waren buiten tafels en banken neergezet zodat alle kinderen en vrijwilligers mee konden eten. Wat een groot feestmaal was dat, echt zo veel. Met dank aan ook een vrijwilligster die dit gesponsord had.
Aan het eind vd dag was iedereen moe maar voldaan, ik voelde mij deze dag net weer kind hahaha. Het was een kerst om nooit te vergeten!
Zelf hadden wij 25 december kerst gevierd bij Mariette en Moses thuis. Waarbij er door Mariette en Elisa een heerlijk meergangen feestmaal was bereid. Het was echt heel gezellig met zijn alle, geen kerst met je eigen familie maar met de Hanukkah familie was zeker geslaagd. Thuis werd ook zeker niet gemist!

Op oudejaarsdag hadden we met wat ouderen kinderen een poster geschilderd met happy 2013 de kinderen genoten ook weer lekker met het bezig zijn in de collorroom. Helaas kon niet iedereen mee helpen dit tot teleurstelling van velen. De Hanukkah kinderen zitten als het kan de hele dag in de colorroom maar helaas dat is echt niet mogelijk.
In de avond begonnen we rond 9 uur met de kerkdienst van Moses, want het was de bedoeling dat we biddend het nieuwe jaar in gingen. Opzich al heel bijzonder en anders dan dat wij gewend met al dat geknal van vuurwerk.
Beginnend met de christelijke liedjes als altijd en het gedans van iedereen, volwassenen en kinderen, begon de prayers dienst van Moses. Even voor 11 uur gingen wij, alle vrijwilligers even terug naar de vrijwilligersruimte, om klokslag 11 uur oud en nieuw in Nederland te vieren aangezien het 1 uur tijdverschil is met Ghana. Nadat we de champagne om 11 uur hadden ontkurkt en hadden geproost op het nieuwe jaar in Nederland gingen we weer terug naar de dienst van Moses waar het bidden nog steeds in volle gang was. Klokslag 12 uur begon iedereen vrolijk in het wilde weg te dansen en zingen en werden de djembees (trommels) weer in gebruik genomen. Mariette had vanuit Nederland sterretjes meegenomen dus zowel kinderen als volwassen zwierden vrolijk met de sterretje in het rond en ook de kinder champagne werd ontkurkt het feest was compleet.
Uiteindelijk hebben we nog even doorgedanst waarna er later nog tot ongeveer 2 uur door werd gebeden. Daarna hebben wij vrijwilligers nog nagezeten in de vrijwilligersruimte en werd André Hazes met volle borst meegezongen aangezien iedereen een behoorlijke borreltje op had kun je ongeveer nagaan hoe dit gegaan is hahaha. Rond 5 uur in de ochtend ging het lichtje uit en was het over met de nieuwjaars pret.

6 januari was er een groot feest op Hanukkah voor een aantal weeshuizen uit de omgeving wordt dit elk jaar georganiseerd door een sponsor uit Sunyani. Ditmaal was Hanukkah aan de buurt als gast weeshuis. Met dit feest strijden de verschillende weeshuizen tegen elkaar door verschillende opdrachten te doen, uiteindelijk gaat het om de eer en plezier van de kinderen. Met dit feest werd alles gelukkig geregeld door de organisatoren en hoefde wij, alleen maar te helpen met het versieren en klaarzetten van dingen.
Het zou rond 1 uur beginnen maar uiteindelijk kwamen, zoals gewoonlijk in Ghana, pas het eerste weeshuis rond half 2 aanrijden. Uiteindelijk was het pas na 2en dat we eindelijk begonnen. De kinderen van alle weeshuizen hadden allemaal dansjes ingestudeerd die ze gingen laten zien. De Hanukkah kinderen die gingen dansen hadden een dans geleerd op de Akwaaba song, echt heel leuk om te zien de kinderen hadden allemaal een mooi Ghanees kostuum aan. Akwaaba is trouwens het Ghanezen woord voor Welkom.
Andere opdrachten die de kinderen vd verschillende weeshuizen moesten doen was woordspelling waarbij ze een woord kregen en letter per letter moesten opzeggen hoe het woord gespeld word. Ook was er nog zak lopen, ipv ei op de lepel een lime zo snel mogelijk op de lepel meebrengen, stoelendans en uiteindelijk nog brood en drinken zo snel mogelijk opeten en drinken. Wat een strijd werd er geleverd geweldig om te zien hoe fanatiek het er aan toe ging en hoe fanatiek iedereen aan het aanmoedigen was.
Aan het eind vd dag was iedereen moe maar voldaan en konden de kinderen in de avond heerlijk slapen.

9 januari was dan de dag aangebroken dat Eileen en ik voor het laatst op Hanukkah waren. Wij hadden voor de kindjes heerlijk fruit gekocht waar ze van genoten en voor de vrijwilligers hadden we verschillende fruit soorten en koekjes voor de chocolade fondue echt heerlijk.
Aan het eind van de middag was het zover ons afscheid in de Summer hut met alle kinderen, vrijwilligers, mama's en Moses en Mariette. Hierbij werd er eerst voor ons gezongen en gingen we lekker dansen met de kindjes. Daarna gingen er verschillende kinderen liedjes voor ons zingen, echt zo schattig en uiteindelijk kregen we een dikke knuffel van ze!
Het was echt heel leuk gedaan want Moses ging voor ons rappen wat hij nooit eerder had gedaan echt ik baal nog dat ik dat niet op film heb staan.
Nadat Moses ons beide had aangesproken was het echt tijd om afscheid te nemen van de kindjes en kregen we allemaal cadeaus. Zoals het Hanukkah beeldje wat staat voor het samen opbouwen, deze krijgt iedere vrijwilliger die voor het eerst komt. Ik en Eileen kregen ook allebei een kaart waar de vrijwilligers en Mariette en Moses in hadden geschreven. Iets om altijd te bewaren en uiteindelijk kregen we nog een shirt met alle namen van de kinderen erop, iets wat ik zeker ga bewaren als aandenken dat ik voor de eerst keer op Hanukkah was. Toen kwam het moment om afscheid te nemen van de kinderen en kreeg ik het wel even moeilijk, want ja je hebt wel echt een leuke band met al die kinderen opgebouwd waar je dagelijks mee omga en waar je eigenlijk een soort van samen woon.
Ook het afscheid van Anne, Elisa en Sophie met wie ik lange tijd heb gezeten was even slikken, wat was het een geweldige groep waar je eigenlijk alles mee kon delen en bespreken als je wilde. 1 grote familie/ vriendengroep!
In de avond hadden we nog de chocolade fondue en was de laatste prayers. Dit ga ik zeker missen aangezien het toch altijd wel leerzaam was wat er werd besproken tijdens deze kerkdiensten. Ik heb in mijn leven niet zoveel kerkdiensten bijgewoond als daar maar het was zeker de moeite waard om daar elke keer weer heen te gaan, ook het dansen en zingen wat de diensten ook speciaal maakte ga ik zeker missen.
Aan het eind van avond namen we afscheid van Mariette en Moses, want de volgende dag zouden we rond 7.00 uur al vertrekken om met de bus richting Cape Coast te gaan waar wij nog een aantal dagen op KO-SA Beach resort zouden verblijven.
Op de dag van vertrek kreeg ik het weer even moeilijk want ja je gaat beseffen dat het dan toch echt over is en dat je de kindjes ook echt gedag moet zeggen ook al weet je dat je natuurlijk altijd weer terug kan gaan. Het afscheid van alle vrijwilligers viel mij ook even vies tegen want ja ik had ongeveer 4 maanden met 4 vrijwilligers gezeten, gelachen, gepraat, serieuze gesprekken voeren noem maar op. Alles kon!
Toen vertrokken we naar KO-SA Beach waar we nog 4 dagen zouden vertoeven, nadat we wat vertraging hadden opgelopen en strubbelingen met de taxi chauffeurs die ons in Cape Coast het liefst allemaal wel wilde vervoeren kwamen we daar uiteindelijk rond 7 uur in de avond aan.
Wat een paradijs was dat echt heerlijk om daar nog even een paar dagen bij te komen en alles los te laten en even bij zinnen te komen. We hebben voornamelijk rustig aan gedaan en gechilld op het strand en 1 dagdeel zijn we naar Elmina geweest waar de slavenforten zijn die ook door Nederlands zijn beheerd. Niet echt iets om trots op te zijn.

15 januari vertrokken we in de avond rond 22.45 uur, na bijna 18 weken, terug naar Nederland. Na 2 uur vertraging te hebben opgelopen op Lissabon, Portugal kwamen we op 15 januari rond 13.00 uur in de middag aan op Schiphol. Uiteindelijk zijn we 25 uur onderweg geweest aangezien we rond 12.00 uur vertrokken van KO-SA beach op 14 januari, bekaf betraden we 15 januari de bagagehal waar we onze familie al zaggen staan door de ruiten. Wat een geweldig moment was het om hun weer te zien.
Maar wat was het koud -4 graden en sneeuw no de dag ervoor zatten we nog even op het strand met 35 graden bijna een verschil van 40 graden. 'S nachts dan ook met dubbele dekens en kruik geslapen hahaha.
Tot op de dag van vandaag mis ik alle Hanukkah kindjes nog steeds en ook de gezelligheid met de vrijwilligers. Ik heb echt een geweldige tijd gehad op Hanukkah maar ook in Ghana zelf, de vriendelijkheid van alle mensen ga ik ook echt missen.
Nu weer terug in de Nederlandse realiteit op zoek naar een baan. Maar ik ga vroeg of laat zeker nog een terug naar Ghana en Hanukkah's Childeren's Home. Ik ben trots dat ik nu deel uit maak van de Hanukkah family!

Bye bye yoo Hanukka,h alle vrijwilligers, Mariette en Moses en Ghana! See you next time! It was amazing!

Tot de volgende reis en volgende blog!

Bye bye Lindsay xx

• 04 Februari 2013 - 22:37

Eileen:

hoi lins,

leuk om je blog te lezen, erg herkenbaar.

liefs